In september 2018 kreeg ik het verzoek van algemeen secretaris Laurens Priester om het beeldmerk-logo van Hermes een opfrisbeurt te geven ter gelegenheid van het 135-jarig bestaan in 2019. Een leuke klus!
Het oude logo was vrij druk, en had dunne lijnen die van een afstand moeilijk waren te onderscheiden. Het is waarschijnlijk gemaakt in de jaren 1980, de maker is mij onbekend. Het nieuwe logo moest niet een heel nieuw ontwerp worden, maar een nieuwe, scherpere, versie van het oude. Ik ging eerst op zoek wat de basis van het ontwerp.
Hiervoor zocht ik eerst het origineel waar het vorige logo op gebaseerd was. Dit was gemakkelijk te vinden in het Gemeentearchief Schiedam, in oude jaargangen van ledenbladen van Hermes-DVS. De blauwe versie in het ledenblad blijkt een een-op-een fotografische afdruk van een penning. Deze is op zijn beurt weer terug te vinden is in het boek "De Hermeskist" uit 2009.
In vergelijking met het logo uit de jaren 1980 heeft de penning veel meer reliëf en details, bijvoorbeeld de stralenkrans op de achtergrond. Met het omzetten naar lijnen is nogal wat uitdrukking verloren gegaan, evenals de vleugel op de helm. De mythologische figuur Hermes is vaak afgebeeld met een ronde hoed, reizigersmantel, beurs en reizigers- of herautsstaf (een 'caduceus'). Hij was boodschapper van de goden, en is daardoor patroon van reizigers geworden. Door zijn atletische en jonge uiterlijk is hij ook patroon van atleten en sport. Of hij cricket boven voetbal prefereerde, is niet bekend.
Ook is dit schildje als beeldmerk gebruikt, maar om aan de opdracht van het bestuur te voldoen heb ik daar geen gebruik van gemaakt.
In de eerste instantie heb ik een gestileerde versie gemaakt van de penning, en in drie versies steeds meer afgeslankt. De variaties van het logo waren opgemaakt in een hardblauw en, naar aanleiding van het jubileum, een goudgeel. Deze zijn aan het bestuur voorgelegd.
De keuze viel op de laatste, meest "versimpelde" versie. In plaats van de letters van de penning werd een generiek lettertype gekozen zodat dit in de toekomst nog voor andere doeleinden kan worden ingezet, terwijl de herkenbaarheid blijft. Aan de hand van een clubshirt en een Pantone kleurenwaaier werd het zo kenmerkende "Hermesblauw" vastgesteld.
Doordat de vereniging nu een nieuw bronbestand heeft in verschillende groottes en bestanden, kan het logo als nieuwe huisstijl gemakkelijk worden gebruikt in commerciële uitingen. Zoals te zien aan de website, shirts, petten, stropdassen en paraplu's.
Hopelijk kan de club met deze versie weer jaren vooruit.
Het Hermes logo en meer grafisch werk is te zien op www.janvankampenhout.com.
Jan van Kampenhout
Geen recente nieuwsberichten gevonden
Geen recente nieuwsberichten gevonden
Geen recente nieuwsberichten gevonden
Geen recente nieuwsberichten gevonden
Geen recente nieuwsberichten gevonden
Geen recente nieuwsberichten gevonden